1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25"> علل کم پشتی موی پشت سر
مطالب جالب و خواندني - هستي ناصري
علل کم پشتی موی پشت سر

کم پشت شدن موها به نازک تر شدن رشته های مو اشاره دارد و ممکن است علل متفاوتی داشته باشد.

کم پشت شدن مو به تدریج اتفاق می افتد، در صورتی که متوجه شدید به مرور موهایتان در حال کم پشت شدن است؛ علت این اتفاق را پیدا کرده و در صدد اقدامات درمانی برآیید.

در این مطلب 12 روشی که در این زمینه می توانند بسیار مفید عمل کنند می پردازیم. با ما همراه باشید.


چه چیزی باعث کم پشت شدن موها می شود؟

کم پشتی موها می تواند ناشی از عادات سبک زندگی، ژنتیک و یا هر دو باشد.

برخی شرایط پزشکی نیز ممکن است منجر به نازک شدن و کم پشت شدن موها شوند. طبق گفته آکادمی پوست و موی آمریکا (AAD)، از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. ریزش مو بیشتر از این مقدار می تواند خبر از ریزش موی بیش از حد بدهد.

عادت‌های سبک زندگی یکی از عوامل کلیدی برای نازک شدن مو هستند. این موارد عبارتند از:

§        درمان بیش از حد موهااین می تواند شامل رنگ درمانی، فر کردن موها، کرم های صاف کننده مو و... باشد.

§        استفاده از محصولات خشن مو، مانند اسپری ها و ژل های قوی نگهدارنده مورنگ های موقت نیز می تواند در این دسته بندی قرار گیرد.

§        محکم بستن موها. زمانی که موها با فشار زیاد جمع شوند و یا به صورت دم اسبی بسته شوند، این می تواند موهای شما را بیش از حد بکشد و فولیکول های آن را بشکند، به مرور زمان این اتفاق می تواند به کم پشتی موها منجر شود.

§        دریافت ناکافی آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی موجود در رژیم غذاییهمه این مواد مغذی به فولیکول ها کمک می کند که به طور طبیعی مو تولید کنند.

§        تجربه استرس کنترل نشده. استرس مربوط به افزایش شدید هورمون‌هایی مثل کورتیزول است. استرس بیش از حد می تواند امکان رشد موهای جدید از فولیکول مو را از بین ببرد.

از طرف دیگر ممکن است کم پشتی موها ارثی باشد. برخی از شرایط پزشکی نیز می توانند به عنوان عاملی برای کم پشتی موها تلقی شوند.

در صورتی که شرایط شما در هر کدام از موارد زیر صدق می کند ممکن است کم پشتی موها را تجربه کنید:

§        بچه دار شدن به تازگی

§        متوقف کردن مصرف قرص های ضد بارداری

§        تغییرات هورمونی مداوم

§        از دست دادن وزن زیادی در مدتی کوتاه

§        تحت درمان قرار گرفتن به دلیل بیماری خود ایمنی

§        نقص سیستم ایمنی بدن

§        وجود یک اختلال پوستی یا عفونت

دلایل کم تر رایج برای کم پشتی موها عبارتند از:

§        اختلالات کندن مو

§        اختلالات اشتها

§        تب بالا

گاهی کم پشت شدن موها با آلوپسی که ریزش موی گسترده است، اشتباه گرفته می شود.

در حالی که نازک شدن و کم پشتی موها سرانجام ممکن است به ریزش مو منجر شود، این دو لزوماً یکسان نیستند.

درمان و داروهای خانگی برای کم پشتی موها

بیشتر موارد کم پشتی مو در منزل قابل درمان است.

12 گزینه درمانی زیر را در نظر بگیرید و قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک مشورت کنید.

1.    ماساژ پوست سر

شاید ارزان‌ترین روش برای درمان کم پشتی موها، ماساژ پوست سر باشد. این کار هیچ هزینه ‌ای ندارد و هیچ عارضه جانبی نیز در پی ندارد. هنگامی که موهای خود را می شویید، به آرامی با نوک انگشتانتان، به پوست سر تان فشار وارد کنید تا جریان خون در این منطقه را افزایش دهید.

برای دریافت منافع بیشتر، شما می‌توانید از ماساژور سر دستی استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست را نیز از بین ببرید.

2.    روغن های ضروری

روغن‌ های ضروری، مایعات مشتق ‌شده از گیاهان خاص هستند و در آروماتراپی و انواع دیگر داروهای جایگزین مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به گزارش کلینیک مایو، از روغن اسطوخودوس در درمان طاسی‌ سر استفاده شده و موفقیت آمیز عمل کرده ‌است.

با این حال، شواهد کافی برای اثبات درمان کم پشتی یا طاسی با روغن‌های ضروری وجود ندارد.

اگر تصمیم گرفته اید که از این روش برای درمان کم پشتی موهایتان استفاده کنید، دقت کنید که مقدار کمی از روغن موردنظر را روی بازوی خود تست کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید موجب حساسیت و واکنش های آلرژیک شده یا نه.  قرمزی و التهاب، کهیر و یا بثورات می تواند نشان دهنده یک واکنش آلرژیک باشد.

3.    شامپوهای ضد نازک شدن مو

شامپو ضد نازک شدن و کم پشتی موها به دو روش کار می کند. این محصولات اول از همه حجم موهای شما را تأمین می کنند، بنابراین موها ضخیم تر به نظر می رسند. این می تواند برای افرادی که موهایی نازک یا کم پشت دارند، مفید باشد.

علاوه بر این شامپوهایی که برای درمان کم پشتی یا ریزش مو به کار می روند، حاوی ویتامین ها و آمینو اسیدهایی هستند که نوید پوست سر سالم برای تولید موهای بیشتر را می دهند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، هر روز از محصولات استفاده کنید.

4.    مولتی ویتامین ها

داشتن موهایی سالم به سلامتی کلی شما بستگی دارد. در موارد سوء تغذیه یا برخی از اختلالات تغذیه، تولید موهای جدید از فولیکول ها ناکام باشند. انجام یک آزمایش خون که توسط پزشک تجویز شده، می‌تواند به شما کمک کند که ببنید آیا در مواد مغذی دچار کمبود هستید یا خیر.

موی سالم به آهن، اسید فولیک و روی نیاز دارد تا رشد کند و قوی شود. پس در صورتی که متوجه شدید دارای کمبود این مواد مغذی هستید در صدد جبران آن برآیید.

با این حال، کلینیک مایو توصیه می کند که در مصرف ویتامین های اضافی زیاده روی نکنید. چرا که دریافت بیش از حد از برخی مواد مغذی خاص ممکن است آسیب های بیشتری را به بدن شما وارد کند.

5.    مکمل های اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که برای تولید سلول های جدید مهم است. از نظر نازک شدن موها، به نظر می رسد که اسید فولیک به فولیکول ها کمک می کند تا موهای جدیدی را در نواحی طاسی ایجاد کنند. با این وجود، همانند مولتی ویتامین ها، شواهد کافی برای تضمین تاثیر اسید فولیک در درمان کم پشتی موها وجود ندارد.

6.    بیوتین

بیوتین یا ویتامین B7 یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می شود. اگر یک رژیم غذایی متعادل بخورید، بعید به نظر می رسد که میزان بیوتین بدنتان کم باشد.

در حالی که بیوتین به تجزیه آنزیم ها در بدن شما کمک می کند، شواهد کمی مبنی بر تاثیر آن در کمک به کم پشتی موها، وجود دارد.

در صورتی که در حال مصرف مکمل های ویتامین B5  هستید، نباید بیوتین مصرف کنید، چرا که در صورت مصرف همزمان، این دو می توانند اثر یکدیگر را کاهش دهند.

7.    اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند. این به این خاطر است که نمی ‌توانند توسط بدن انسان ساخته شوند.

امگا ۳ به بدن شما کمک می ‌کند تا با التهاب که علت اصلی بسیاری از بیماری ها است، مبارزه کندریزش و کم پشتی موها نیز ممکن است به التهاب مرتبط باشند.

از طرف دیگر، امگا ۶ برای سلامت کلی پوست اهمیت دارد و ممکن است برای پوست سر نیز مفید باشد.

روغن های گیاهی منبع اصلی امگا 6 هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی یافت می شوند.

اگر به طور معمول چنین غذاهایی مصرف نمی کنید، در مورد استفاده از مکمل های امگا 3 و امگا 6 با پزشک مشورت کنید.

8.    ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل که با نام تجاری روگین (Rogaine) شناخته می شود، یک گزینه برای درمان ریزش مو است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شده است و از طریق نسخه پزشک در دسترس است. هنگامی که این دارو را روزی دو بار به طور مستقیم روی پوست سر بمالید، ممکن است به تدریج موهای ضخیم تری را در مناطق طاسی مشاهده کنید.

بسته به انتخاب شما این دارو به شکل مایع و یا فوم در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

طبق روال کلینیک مایو، درمان با روگین می تواند تا 16 هفته طول بکشد. استفاده این دارو به صورت منظم شرط اصلی اثربخشی آن است. تحریک پوست سر و رشد ناخواسته مو روی صورت و گردن برخی از عوارض جانبی احتمالی این دارو هستند.

9.    اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون معمولا برای افرادی تجویز می‌شود که علت کم پشتی موهایشان مربوط به تولید آندروژن است. در خانم ها، این دارو ممکن است به درمان نازک شدن مو و ریزش مو در ارتباط با نوسانات هورمونی کمک کند. قبل از اقدام به مصرف این دارو انجام یک آزمایش خون ضروری است.

10.فیناستراید

فیناستراید یکی دیگر از داروهایی است که برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو فقط برای مردان تجویز می شود. بر خلاف درمان های موضعی مانند مینوکسیدیل، فیناستراید قرصی است که مردان برای درمان ریزش مو باید روزانه مصرف می کنند.

به دلیل عوارض جانبی جدی زنان باید از مصرف این دارو جلوگیری کنند، به خصوص اگر باردار یا شیرده هستند.

سخن پایانی

اگرچه روند نازک شدن و کم پشت شدن موها در ابتدا می تواند نگران کننده باشد، اما احتمالاً قابل درمان است. طبق گزارش AAD، درمان کم پشتی موها می توانند شش تا نه ماه طول بکشد.

با این حال، اگر با وجود راهکارهای درمان در منزل همچنان ریزش و کم پشتی موها را مشاهده می کنید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک رسیده باشد. ارائه دهنده خدمات درمانی یا پزشک می تواند به شما در تشخیص هرگونه بیماری و همچنین ارائه داروهای مرتبط با آن کمک کند.

منبع: علت کم پشتی مو

(0) نظر
برچسب ها : مو ریزش مو
صفحه نخست پست الکترونیک وبلاگ تبیان
نوشته های پیشین
هفته دوم مهر 1402 هفته سوم اردیبهشت 1400 هفته اول شهریور 1399 هفته سوم خرداد 1399 هفته دوم خرداد 1399 هفته اول خرداد 1399 هفته سوم اردیبهشت 1399 هفته اول اردیبهشت 1399 هفته چهارم فروردین 1399 هفته سوم فروردین 1399 هفته دوم فروردین 1399 هفته اول فروردین 1399 هفته چهارم اسفند 1398 هفته دوم اسفند 1398 هفته اول اسفند 1398 هفته چهارم بهمن 1398 هفته سوم بهمن 1398 هفته دوم بهمن 1398 هفته اول بهمن 1398 هفته چهارم دی 1398 هفته سوم دی 1398 هفته دوم دی 1398 هفته اول دی 1398 هفته چهارم آذر 1398 هفته سوم آذر 1398 هفته دوم آذر 1398 هفته اول آذر 1398 هفته سوم آبان 1398 هفته دوم آبان 1398 هفته اول آبان 1398 هفته چهارم مهر 1398 هفته سوم مهر 1398 هفته دوم مهر 1398 هفته اول مهر 1398 هفته چهارم شهریور 1398 هفته سوم شهریور 1398 هفته اول شهریور 1397 هفته چهارم مرداد 1397 هفته سوم مرداد 1397 هفته دوم مرداد 1397 هفته اول مرداد 1397 هفته چهارم تیر 1397 هفته سوم تیر 1397 هفته دوم تیر 1397 هفته اول تیر 1397 هفته اول اردیبهشت 1397 هفته چهارم بهمن 1396 هفته سوم آبان 1396 هفته سوم تیر 1396 هفته چهارم خرداد 1396 هفته سوم خرداد 1396 هفته اول خرداد 1396 هفته سوم اردیبهشت 1396 هفته اول اردیبهشت 1396 هفته چهارم فروردین 1396 هفته سوم فروردین 1396 هفته دوم فروردین 1396 هفته اول فروردین 1396 هفته چهارم اسفند 1395 هفته دوم اسفند 1395 هفته چهارم بهمن 1395 هفته سوم دی 1395 هفته دوم دی 1395 هفته چهارم مرداد 1395 هفته چهارم دی 1393
موضوعات
سلامتی (124) تغذیه سالم (49) تناسب اندام (44) اس ام اس (24) زیبایی (20) سبک زندگی (17) آشپزی (13) موفقیت (11) پوست (10) تعبیر خواب (8) گردشگری (8) گیاهان دارویی (7) شعر (6) وب سایت و سئو (5) سلامت روان (5) موفقیت شخصی (4) عاشقانه (4) ماه مبارک رمضان (3) سلامتی علائم بیماری سرطان (2) سئو (2) انشا (2) سخنان بزرگان (2) سلامت (2) جالب و خواندنی (2) دعا و مناجات (2) اخبار اقتصادی (2) سرگرمی (2) کسب درآمد (1) وب سایت (1) اخبار دانشگاهی (0) تغذیه پرندگان (0) بدون موضوع (41)
صفحه ها
فیدها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 178981
تعداد نوشته ها : 342
تعداد نظرات : 7
X