1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25"> بهترین روش برای سخنرانی
مطالب جالب و خواندني - هستي ناصري
بهترین روش برای سخنرانی

ممکن است به تازگی این خبر را دریافت کرده باشید که شما برای ارائه سخنرانی اصلی در جلسه اجرایی آینده انتخاب شده اید. یا ممکن است این افتخار را داشته باشد که بعداً به عنوان سخنران در یک کنفرانس انتخاب شوید. در هر صورت وقت آن رسیده که نکاتی که برای داشتن یک سخنرانی موفق مهم هستند را بدانید.

ممکن است دو احساس متفاوت را در این موقعیت تجربه کنید، هم برای این موقعیت هیجان زده هستید و هم از فکر اینکه قرار است در جمع صحبت کنید مضطرب هستید. نگران نباشید این کاملا طبیعی است.

این انتخاب شدن یک افتخار است، حتی اگر شما یکی از افرادی باشید که گلوسوفوبیا، یا ترس از سخنرانی دارند. در این مطلب به برخی از توصیه‌ها در مورد نحوه ارائه یک سخنرانی عمومی قدرتمند برای جلب توجه حضار می پردازیم. با تکیه بر این موارد نه تنها به خوبی سخنرانی خواهید کرد ، بلکه تماشاگران را نیز شگفت‌ زده خواهید کرد. با ما همراه باشید.


1- 7 عنصر سخنرانی عمومی را به کار بگیرید

سخنرانی عمومی می ‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد و قطعا چیزی است که برای بسیاری از ما آسان نیست. اگر می ‌خواهید مهارت‌ های سخنرانی عمومی خود را بهبود بخشید، موارد زیر را با دقت مورد توجه قرار دهید.

1. مخاطبانتان را بشناسید

شما باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و دلیل اینکه آنها به شما گوش می دهند چیست. اگر مخاطبین شما هیات مدیران هستند، شما قطعا می‌ خواهید با لحن رسمی تری صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که مهم ‌ترین نکات را ذکر می‌ کنید. از طرفی اگر قبل از شروع جمع آوری کمک های مالی قرار است سخنرانی کنید، بیشتر باید کلمات الهام بخش را بیان کنید.

2. گرم کنید

این نکته خیلی ساده ای است، اما ارزش ذکر کردن را دارد. چند تمرین برای گرم کردن صدایتان انجام دهید. حتما قبل از سخنرانی کمی آب بنوشید تا دهانتان خشک نباشد. تمرین چندین حرکت نرمشی قبل از سخنرانی نیز باعث ایجاد احساس خوب در هنگام روی صحنه آمدن خواهد شد.

3. اضطراب خود را مدیریت کنید

بله ، به احتمال زیاد قبل و یا حتی هنگام شروع سخنرانی دچار اضطراب خواهید شد. اشکالی ندارد ، این اضطراب را بپذیرید و بهترین راه برای مدیریت آن را کشف کنید. وقتی می ‌دانم که نگران چه چیزی هستم، به خودم می ‌گویم که اشکالی ندارد. قبلا هم این شرایط را تجربه کرده ام و همه چیز به خوبی تمام شده است.

هر کاری که فکر می کنید برای مدیریت اضطراب تان مفید است را انجام دهید. حتی ممکن است با خود بگویید که این طبیعی است و همه افراد هنگامی که قرار است در جمع صحبت کنند این نگرانی و اضطراب را تجربه می کنند. روش های آرام کردن این اضطراب را کشف کنید و هر چه سریع تر آن را حل کنید.

4. اعتبار شخصی کسب کنید

مردم آنجا هستند تا حرف‌ های شما را بشنوند. شما فرصتی کوتاه در اختیار دارید تا به آن‌ ها نشان دهید که زمان خود را عاقلانه خرج می‌ کنند. درست بعد از معرفی خود، سخنرانی را شروع کنید و چیزی را با آن‌ ها به اشتراک بگذارید تا آن‌ ها به سرعت بفهمند که درباره چه چیزی صحبت می ‌کنید. شما می‌ خواهید آن‌ ها احساس کنند که با صرف زمان برای گوش دادن به شما تصمیم عاقلانه‌ ای گرفته ‌اند. این را به آن ها نشان دهید.

5. از روش های مختلف ارائه استفاده کنید

بسته به وضعیت ، شما باید تصمیم بگیرید که بهترین روش برای ارائه مطالب چه خواهد بود. به عنوان مثال اگر می خواهید در مورد یک خرید بالقوه میلیون دلاری مورد نظر خود به گروهی از مدیران سطح متوسط ارائه بدهید ، احتمالاً از برخی از داده ها و حقایق استفاده خواهید کرد تا به آن ها نشان دهید که چرا این خرید به نفع آن ها خواهد بود. ارائه پاورپوینت خوب است اما به یاد داشته باشید ، آنها بهترین استفاده از مواد ارائه برای هر مناسبت نیستند.

6. مطالبی که میخواهید ارائه دهید به خوبی تمرین کنید

در صورتی که بر حرف هایی که می زنید مسلط نباشید، و یا از این شاخه به آن شاخه بپرید، ارائه شما به اندازه کافی ثمربخش نخواهد بود. مطالبی که می خواهید در طول سخنرانی تان به آن بپردازید را بارها و بارها تمرین کنید و با خود مرور کنید، این کار را تازمانی که با این مطالب احساس راحتی کنید تکرار کنید.

7. داستان گویی، یک راه حل خوب برای جذب مخاطب

ما به عنوان انسان، ذاتا حرف زدن از یک داستان خوب را دوست داریم. چندین نمونه از داستان های مربوط به سخنرانی را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. داستان‌ های شخصی که در حد سخنرانی شما برجسته هستند، بهترین گزینه هستند. اگر داستانهایی از افراد یا منابع دیگر دارید ، حتماً به مخاطب اطلاع دهید که این داستان را از کجا تهیه کرده اید. در هر صورت، یک یا دو داستان خوب برای ارائه در نظر بگیرید. مطمئنا مخاطبین شما آن ها را دوست خواهند داشت.


2-سخنرانی را با روشی جذاب شروع کنید

مهمترین بخش های سخنرانی مقدمه و نتیجه گیری هستند. البته، مطالبی که در اواسط سخنرانی بیان می کنید هم مهم هستند، اما واقعا برای ارائه یک سخنرانی قدرتمند باید با یک انفجار شروع کنید. این شروع هیجان انگیز راهی است که قرار است مخاطبین خود را در ابتدا جذب کرده و در مورد آنچه که بعد از آن اتفاق می‌ افتد آن ها را هیجان ‌زده کنید. در اینجا به چند راه عالی برای شروع یک سخنرانی به یاد ماندنی می پردازیم:

یک بیانیه تکان دهنده آماده کنید

این یک راه مطمئن برای جلب توجه مخاطبان با عجله است. گفتن چیزی مثل ” از هر 2 نفر حاضر در این اتاق 1 نفر، 2 سال دیگر شغل دیگری خواهد داشت” فوراً چشم همه را به سمت شما جلب خواهد کرد. و این باعث می‌شود ذهن آن‌ها به این فکر بیفتد که منظور شما از این جمله چیست. همین یک جمله باعث می شود آن ها با دقت به مطالبی که پس از این می خواهید بگویید توجه می کنند.

یک داستان بگویید

این یکی از روش های مورد علاقه من برای شروع سخنرانی است. یک داستان جذاب مخاطبان شما را به سرعت درگیر می کند. اخیراً در شرکتی که برای آن کار می کنم با گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه صحبت می کردم. من این گفتگو را با گفتن این داستان شروع کردم که چگونه ماشین من در مسیر سخنرانی به خاطر لغزنده بودن جاده به سمت پایین بزرگراه عقب عقب می رفت. همین جمله کافی بود تا تعجب آن ها را برانگیزم و سپس مشتاق به شنیدن ادامه حرف هایم بودند.

از حضار تشکر کنید

این یک اصل اساسی است که قطعاً باید ذکر شود. تشکر از مخاطبان به دلیل وقت گذاشتن برای شنیدن ارائه شما، راه بسیار خوبی برای پیشبرد کارها است. این باید بدون در نظر گرفتن سایر روش هایی که در شروع صحبت خود استفاده می کنید گنجانده شود.

مباحث قابل بحث را مرور کنید

یک راه عالی دیگر برای جلب توجه افراد حاضر در این سخنرانی، این است که به آن‌ها بگویید هدف از این سخنرانی چیست و چه مسائلی در آن مطرح خواهد شد. دانستن این موارد می تواند آن ها را نسبت به مطالبی که می خواهید بگویید مشتاق تر کند.

یک مشکل را حل کنید

بگذارید حضار مشکلی را که شما می ‌خواهید با آن ‌ها در مورد حل آن صحبت کنید بدانند، به این صورت آن ها بهتر می‌توانند با این بحث ارتباط برقرار کنند. اگر مخاطبان شما از افرادی تشکیل شده که برای یادگیری نحوه زندگی سالم ‌تر در این کنفرانس شرکت کرده اند، می ‌توانید چیزی مانند “چه کسی در اینجا زمان کمی را برای ایجاد یک برنامه برای زندگی سالم و چسبیدن به آن دارد؟” قطعا پس از مطرح کردن این سوال قطعا افرادی دست هایشان را بلند خواهند کرد. سپس می توانید به آنها بگویید “من اینجا هستم تا یک فرآیند ساده 5 مرحله ای برای زندگی با یک سبک سالم تر را با شما به اشتراک بگذارم.”


3-احساس خود را نشان دهید

اگر احساس واقعی خود را نشان دهید، شنوندگان احساس نزدیکی بیشتری به شما خواهند داشت. اخیرا با ۵۰۰۰ نفر از نزدیک ‌ترین دوستانم در یک کنفرانس شرکت کردم. یکی از سخنرانان اصلی برای چیزی که به ما نشان می‌داد آنقدر سرشار از شور و اشتیاق و هیجان واقعی بود که همه ما به این بحث علاقمند شدیم. استفاده او از احساسات حقیقی به طور کامل تمام حضار را درگیر کرده بود.


4-به حضار چیزی بگویید که نمی‌دانند

به اشتراک گذاشتن چیزی که افراد حاضر در کنفرانس نمی دانند، واکنش هایی مانند “واو، آیا این واقعا درست است؟” را به دنبال خواهد داشت. قطعا این کار روشی عالی برای جلب توجه افراد به تک تک کلماتی است که می گویید.

وقتی چیزی را به اشتراک می گذارید که اکثر مردم در مورد آن فکر نکرده اند ، به نحوی که یک سکوی پرتاب بزرگ برای نقطه بعدی خود ایجاد کند، این شما را ملزم به تأثیرگذاری بر مخاطبان خود می کند.


5-منافع آن ها ایجاد کنید

به سخنرانی به عنوان راهی برای تبلیغ محصول، خدمات و یا خودتان فکر نکنید. مردم دوست ندارند احساس کنند که فریب خورده اند. چیزی که آن ‌ها دوست دارند این است که کسی نکاتی را در مورد نحوه بهبود زندگی یا وضعیت آن‌ها به اشتراک بگذارد. این یک روش عالی برای هم ترازی مخاطب با شماست.


6-آهسته سخن بگویید

بسیاری از سخنرانان عمومی تمایل دارند سخنان خود را با عجله بیان کنند. آنها مضطرب ، عصبی و یا بیش از حد هیجان زده می شوند و کلمات را خیلی سریعتر از آنچه لازم است بیان می کنند. برای ایجاد یک گفتار قدرتمندتر که مخاطب شما را عمیقاً درگیر خواهد کرد ، ریتم کلماتی را که از دهان شما بیرون می آید ، آهسته نگه دارید. قاعدتا این واقعا زمانی اتفاق می افتد که سخنرانی خود را تمرین می ‌کنید. با کم کردن سرعت بیان، مخاطب می‌تواند شما را بهتر درک کند.


7-تعاملی باشید

چیزی که من در سخنرانی های عالی بارها و بارها متوجه آن شدم این است که چگونه سخنران ها با مخاطب تعامل دارند. این بدان معنا نیست که از همه بخواهید هر چند دقیقه یکبار دست خود را بالا ببرند. همانطور که گفتیم ، از اینکه هر از گاهی مخاطب با شما ارتباط برقرار کند ، خجالت نکشید. به عنوان مثال یک نظرسنجی کنید و از آن‌ ها بخواهید چیزی را به فردی که کنار آن‌ ها نشسته ‌است بگویند. برخی از موارد ساده و تعاملی مانند این، راهی طولانی را طی خواهند کرد.


8-بحث برانگیز باشید

در قسمت بالا در مورد شروع تکان دهنده سخنرانی صحبت کردیم، بحث برانگیز بودن نیز با همان مفهوم همسو است. درست کردن یک بیانیه تکان ‌دهنده باعث می ‌شود که افراد به سرعت جذب سخنرانی شما شوند. همچنین می توانید در طول صحبت خود برخی از بیانیه ها یا مواضع بحث برانگیز را بیان کنید تا افراد درگیر را بیشتر درگیر بحث کنید.

لازم نیست کاملاً از بحث خارج شوید ، بیان حقایق و آماری که بیشتر مردم نمی دانند باعث می شود آنها بیشتر فکر کنند و به همین دلیل ، با دقت بیشتری به شما گوش دهند.


9-حضار را بخندانید

یکی دیگر از راه های عالی برای مهیج کردن فضا و مخاطب این است که هر از گاهی آنها را بخندانید. خندیدن باعث می شود احساس خوبی داشته باشیم ، بنابراین مطمئناً این پیروزی شما را به دنبال خواهد داشت. شما باید این کار را به روش درست انجام دهید. باید توجه داشته باشید که این شوخی به مسخره کردن و یا توهین به افراد منجر نشود. اتفاقات خنده دار که در طول یک داستان اتفاق می افتد بسیار جالب هستند. یکی از بهترین راه ها برای طنز در طول صحبت ، استفاده از طنز های خود انتقادگر است. این نشان می‌دهد که شما بااعتماد به نفس هستید و شخصیت دارید.


10-از یک یا دو وسیله مرتبط با بحث استفاده کنید.

این نیز یکی از راه های تاثیرگذار در سخنرانی است، از آن به گونه ای استفاده کنید که یک نکته را برجسته کنند. من اخیرا یک کنفرانس را تماشا می کردم که در آن فرد سخنران یک سیگار بیرون کشید و طوری عمل کرد که قصد دارد آن را روشن کند. البته حضار به سرعت واکنش دادند. سپس در ادامه به مردم گفت که یک نفر از هر سه نفر مبتلا به سرطان ریه در اثر سیگار می میرد. سپس به همه گفت که اگر به جای سیگار یک شکلات را بیرون اورده بود هیچ‌کس شوکه نمی شد.


11-به حضار بگویید که چقدر خوب هستند

یک روش مطمئن برای جذب مخاطب حاضر در سخنرانی و گوش دهنده به شما این است که به آن‌ها بگویید که چقدر خوب هستند. این باعث می شود که آن‌ها نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند. من اخیرا در یک کنفرانس استعدادیابی شرکت کرده بودم. یکی از سخنرانان کار بزرگی انجام داد که باعث شد همه مردم درک کنند که در ارتباط با استعداد و شغلی که می‌توانند در آن متفاوت باشند، چقدر عالی هستند. نکته جالب این بود که این افراد پس ازپایان کنفرانس همگی احساس خوبی داشتند.


و اما سخن پایانی…

در این مرحله شما باید به خوبی مسلح شوید تا سخنرانی خیره‌ کننده خود را در کنفرانسی که قرار است در آن صحبت کنید، ارائه کنید. به یاد داشته باشید که اکثر مردم هنگام سخنرانی عمومی احساساتی مانند اضطراب، نگرانی، دست و پاچگی و یا هر احساس سبیه به این را تجربه می کنند. در سخنرانی که در پیش دارید، نکاتی را که در قسمت بالا به آن پرداختیم مد نظر قرار دهید. اعتماد به نفس شما به میزان زیادی افزایش خواهد یافت و حضار نیز بیشتر جذب شما خواهند شد.

منبع: روش سخنرانی

(0) نظر
برچسب ها :سخنرانی فن بیان
صفحه نخست پست الکترونیک وبلاگ تبیان
نوشته های پیشین
هفته دوم مهر 1402 هفته سوم اردیبهشت 1400 هفته اول شهریور 1399 هفته سوم خرداد 1399 هفته دوم خرداد 1399 هفته اول خرداد 1399 هفته سوم اردیبهشت 1399 هفته اول اردیبهشت 1399 هفته چهارم فروردین 1399 هفته سوم فروردین 1399 هفته دوم فروردین 1399 هفته اول فروردین 1399 هفته چهارم اسفند 1398 هفته دوم اسفند 1398 هفته اول اسفند 1398 هفته چهارم بهمن 1398 هفته سوم بهمن 1398 هفته دوم بهمن 1398 هفته اول بهمن 1398 هفته چهارم دی 1398 هفته سوم دی 1398 هفته دوم دی 1398 هفته اول دی 1398 هفته چهارم آذر 1398 هفته سوم آذر 1398 هفته دوم آذر 1398 هفته اول آذر 1398 هفته سوم آبان 1398 هفته دوم آبان 1398 هفته اول آبان 1398 هفته چهارم مهر 1398 هفته سوم مهر 1398 هفته دوم مهر 1398 هفته اول مهر 1398 هفته چهارم شهریور 1398 هفته سوم شهریور 1398 هفته اول شهریور 1397 هفته چهارم مرداد 1397 هفته سوم مرداد 1397 هفته دوم مرداد 1397 هفته اول مرداد 1397 هفته چهارم تیر 1397 هفته سوم تیر 1397 هفته دوم تیر 1397 هفته اول تیر 1397 هفته اول اردیبهشت 1397 هفته چهارم بهمن 1396 هفته سوم آبان 1396 هفته سوم تیر 1396 هفته چهارم خرداد 1396 هفته سوم خرداد 1396 هفته اول خرداد 1396 هفته سوم اردیبهشت 1396 هفته اول اردیبهشت 1396 هفته چهارم فروردین 1396 هفته سوم فروردین 1396 هفته دوم فروردین 1396 هفته اول فروردین 1396 هفته چهارم اسفند 1395 هفته دوم اسفند 1395 هفته چهارم بهمن 1395 هفته سوم دی 1395 هفته دوم دی 1395 هفته چهارم مرداد 1395 هفته چهارم دی 1393
موضوعات
سلامتی (124) تغذیه سالم (49) تناسب اندام (44) اس ام اس (24) زیبایی (20) سبک زندگی (17) آشپزی (13) موفقیت (11) پوست (10) تعبیر خواب (8) گردشگری (8) گیاهان دارویی (7) شعر (6) وب سایت و سئو (5) سلامت روان (5) موفقیت شخصی (4) عاشقانه (4) ماه مبارک رمضان (3) سلامتی علائم بیماری سرطان (2) سئو (2) انشا (2) سخنان بزرگان (2) سلامت (2) جالب و خواندنی (2) دعا و مناجات (2) اخبار اقتصادی (2) سرگرمی (2) کسب درآمد (1) وب سایت (1) اخبار دانشگاهی (0) تغذیه پرندگان (0) بدون موضوع (41)
صفحه ها
فیدها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 179403
تعداد نوشته ها : 342
تعداد نظرات : 7
X